الأحد، 23 أكتوبر 2016

فرحة عمري / بقلم الشاعر / صالح إبراهيم الصرفندي


فرحة عمري 

فاكر يابني لما كنت صغير
وتنام جنبي
أفديك بعمري وعمر عمري يا أحلى
سنين عمري 
قالوا كبرتي قالوا عجزتي قلت مش مهم 
المهم ابني 
والله وكبرت يابني وصرت عريس 
يا ضيء جفوني 
وقطعة من كبدي
قالوا كبرتي 
مش مهم المهم ابني 
قالوا بتحبيه 
قلت مش دمه هو في الأصل دمي 
يا نور عينيه افرح والله أنا راضي وأبوك 
متهني
قالوا اليوم فرحه وانت بعيده 
قلت ومالوا 
شيفاه في كوشه وكل الحبايب بتهني
شيفاه نجم في أحلى طله 
شامم ريحته ياسمين وعطره فله 
اليوم فرحك يا بني 
وأنا بعيد غصب عني 
وبدعيلك في كل ركعة وأنا بصلي 
قالوا كبرتي قالوا عجزت
قلت مش مهم المهم ابني 
فاكر يا حبيبي وأنا بعلمك كيف تهجي
فاكر سهري وخوفي عليك 
اليوم عرسك 
ونفسي أزغرد
نفسي أفرح وأنسى همي 
ربنا يحفظك من كل عين وما بتسمي 
مين يوديني عنده أرقيه من العين 
وأفرح وأغني 
مش بايدي ولا بايدك 
يا نور عنيَّ 
الزغرودة مخنوقة 
والشوق جوه الدمعة 
وحروفي زغرودة 
والناس عاملة مش سامعة 
شاعر فلسطين صالح الصرفندي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق