الخميس، 20 يونيو 2019

خدعتينى /بقلم الشاعر/ خيري حسني

قصيده بعنوان
(خدعتينى. )؟؟؟؟؟؟!
خدعتينى ليه
يادنيا وغررتى
بيه. 
فجأه أصحى
من غفلتى 
ألاقيك وخدانى
فى دوامتك
لا بترحمينى
ولا بتشفقى
عليه.
لا شفت فيك
يوم راحه
أو كان فى
نيه. 
قال كنت
بحلم  إنى
هاملك العالم
دا كله بضحك
وفرح وسعادتى
ألاقينى واخد
منك مية قلم
على وجهى
ويزيد شويه. 
كنت بحلم
إنى هاحب
وأتحب وهاكتب
فى حبيبتى
كام قصيده
وأتعلم فيها
كتابة الشعر
وأقدم قلب
وروحى باقه
 هديه. 
خيبتى ظنى
فيك يلعن
أبو أل يعيش
ويحلم ومايعملش
حسابك ليوم
ظلمك وألمك
وتعبك وقهرك
بألاحلام
ورديه. 
خدعتينى. 
خدعتينى. 
وكل حاجه
منى ضاعت
أملى وحلمى
وشئ كنت
فاكره إنه
 صح
من بين
إيديه. 
خدعتينى. 
كنت قولى
ولو بإشاره
إن بكرهك
وبحقدك
معبيه. 
أنا لا بآمن
بالظروف. 
ولا أعرف
فيها خوف
حتى إل
كنت فاكره
حبيبى عمل
في معروف. 
وأشترانى
ولو بأبخس
تمن منك
 ووقف. 
فى ضهرى سند
وشال شويه. 
خدعتينى. 
 20/6/2019
ترنيمات وخواطر....... بقلم.........)
خيرى حسنى...............................)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق