الاثنين، 17 يونيو 2019

سرحياتي /بقلم الشاعر/ حسام غنيم

الحمدلله انه وضع فيكي سرحياتي 
.بعد ليل ماغاب عن أحضاني 
حتى لو تاهت روحك عنى
.....وسط شجن تملي 
ماساب حضني قبلك .
...وزاد رغم آنك سرربي
برضوا هتفضل روج قلبي 
....والأمل اللى بنور دربي 
مع دمع عيني صار نور لغيري 
....وانا ماشي بناجى ربي 
إنك تفتكرني لو ثواني
 ....بدنيا ليك مش مكاني
وياما ضغطت على نفسي .
...علشان يجي يوم تكون قدامي
وترسم الفرحة الغايبة عني .
.....بنظرة منك تعوض أيامي
واللى راح منها يرجع تاني .
.....وإنت ياأنت جنمبي
ونكتب بأدينا قصة حب من عالم تاني.
بعشق روح كسر كل جدار قاسي
إفتكر إنه هايحجبك عني 
.....أو حدود بعيدة عني 
أنا للروح بنشد ألمي .
...ورا كلمة طايرة مني
فى الهواء على نسيم حبي 
....وهى جنبك بتفكرك بي
هو إنت نسيت عهدي ...
..وكل كلمة منك كاتبها قلبي 
ولا روحت ومشيت والخوف بيك
.....إن الدنيا تروح من تحت قدمك
فرحان بترقص وكل حواليك .
....من غير ماتشوف إيه جنبك 
طب الدمع اللى سال دوست عليه
 ولا قلت لنفسك دا لحبيب مستني حلمه 
إني أكون ليه فى أيام زى سنين بتعدي عليه
بس وحيات كل نظرة منك
 حتى لو ماكانت  لي 
هفضل زي ما أنا قدام صورتك.
...أشكي ليها عذابي منك 
 وإن مت قبل لقا عنيك 
....إفتكر إني بحبك زي ما أنت
ولا حبيت فى الدنيا غيرهمسك
 وعشت على أمل يجي يوم أكون بين إديك 
وإني عمري ماتمنيت غيرسعدك 
....وتفرح وماترحل الدنيا عنك 
وإن يوم قسيت لو بكلمة عليك
....أعرف إنها من قلب ليك حارسك
هنا نابض بيك من يوم ما شاف عنيك 
....وهى بتشاورا بنظرة منك لي
وسط كتير حوالياماشوفت غير هي
حتى وإن كانت مش منك .
................بقلمى حسام غنيم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق