الاثنين، 10 أبريل 2023

قتلت الحب؟؟؟//بقلم خيرى حسنى

 



(قتلت الحب؟؟؟)

قتلت الحب

في قلوبنا.

أسرت الفرحه

بإيديك. 

جعلت الكره عنواني

حاولت إني أرضيكي

وبوجهك ال ساحرني

وعيونك ال قتلاني

وأهدابك سيوف

تدبح سكاكين بتجز

في   أحشائي

إضطرتني أعصيك. 

كنا بقفص واحد

بنغرد كأننا بلبلين

توأم تناديني

ألبي ليك طلبك

وأعدي كل البحور

وأأتيك لو بيني

وبينك أميال.

على  الشوك.

أمشي من الدم

ال في قلبي

بإيدي أحنيك.

وأحضنك وألملم 

ضعفك وبمودتي

وشوقي أحتويك

 ولهفة عمري

 ومن نن عيني

أصب ليك عسلي

بإيدي أطعمك.

 قطعة قطعه 

و تشرب

من العطش

وأسقيك علمتني إزاي

أكره علمتني إزاي

أغضب علمتني إزاي

أكفر بال كان بي

وبيك الحب وإل عشناه

والعشق وال كان 

بالقلب.......

وال تمناه وهيام

كنا بنبتهله في

ليلنا مع القمرايه

نغني ونقول

مواويل على نغمة

الناي الحزين

وزي ما أقصتني

وبعدتني عنك

معلش يا قلبي

هاقصيك 

أجي لك من هنا

تزعل أحاول أعدي

وأقول ياواد عادي

يمكن لسه مش فاهم

وبدون سبب حصري

تعصر لي السم

بكسات صبرك

وبمرك أشرب

وتصهلل على أوجاعي

وأقول لك إفرح وغني

لي طربا  وهز

لي بطولك على

حزني وأهنيك.

عادة وزي

 دي العاده

عمرك ما هاتسلاه

وهانساك زي ما نسيت

نفسي وهاعيش بدونك

وأنا ميت وفي بحر

الشوق هارميك.

جرب مرة لو ناري

جرب تنكوي بقهري

جرب تدوق الحنضل

وتدور الأرض تحتيك

وتقول لنفسك كان

لي وكان ماشي.

أطلب منه الطلب

يوفي وبسرعة البرق

يلبيه  رغم تعبه

لأجل خاطري

بيتحمل أحكي لك

عن ال جواي

وعن وضعي 

وعن حالتي

ال أنا بيها أقسم بالذي

خلقك عن جد إنت

وحشني وعمرك ما

خرجت  ولا لحظة

من قلبي حاولت

إني أعيش من غيرك

ومن دون سماع

صوتك ولا عارف

أتحرك مشلوله

كل أنحائي متكركبه

أركاني وأوضاعي

ومتشوشه

أفكاري متلخبطه

كل أفعالي

أمشي بخطوتي قدام

أرجع للخلف مية

خطوة......

وإتغيرت أحوالي

وعجزت أمشي

بعديك.......

أثرتني بحبك

قتلت الحب في

أسرت الفرحه

بإيديك....

10/4/2023

(ترنيمات وخواطر بقلم........)

(شاعر العاميه;خيرى حسنى)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق