الأربعاء، 12 أبريل 2023

ال فاكره / بقلم / خيرى حسنى

 قصيدة بعنوان

(ال فاكره؟؟؟؟!)
ال فاكره.
من زماني.
إن كنت
حد تاني.
إن أني مش كنت
هوه......
ال فاكره
من زماني.
إن لما كنت أمشي.
كنت كأني بمية.
فتوة كنت أحس
بإني قوة.
كنت أشوف
الدنيا بعيني
صغيرة لسه
بتحبي وأنا
في شبابي
كان عندي عزم
مية حصان.
كنت أشوف الناس
صغيرة وأنا
عودي فارع
لي حيل وليي
هيبه وعندي
روح ومية مرووه.
ال فاكره من زماني.
كنت أحب كل الناس
لي جزر ممدود
في عمق أرض
لي أسم عنوان
شارع لي بيت
وله أساس.
لي قواعد ثابته
راسخه لي أرض
لي نخلة زارعها
بايدي على جريدها
مكتوب إسمي
لي خير ولي فاس.
ال فاكره من زماني
ما ينحكيش.
ومش مجرد كلام
دا هو فعل
وكان حقيقه.
كانت عيوني تقولش
سود وشعر ليل.
بارضو لسه
منه أثر.
ممكن تلاقيه
لو دققت لحظه
في صورتي.
كنت أشيل الأرض
شيل كنت أركع
أي بنت بغمزه
مني كانت تشوفني
تقول ياويل.
كانت أحلى حاجه
في إن وشي
ديما بيضحك
عمري ماحملت
للدنيا هم.
كنت واخد الريح
بصدري كنت حافظ
الدنيا صم.
كنت أحلم وأنا
صاحي إن أني
ممكن أكون
بكرة هاصير
بفعل إيدي.
وهاخلف كل الظنون
بكرةهاروح
وبكرة هاجي.
وكل الكون هايكون
بتاعي ولما أحب
أحب واحدة تخاف
علي ولما تيجي تلمس
إيدي أتكهرب.
قلبي يدق
بالجامد أحس برعشه
قويه تحتضني
وتحتويني ولما أمرض
تسأل علي
ال فاكره
من زماني
إنه كان لي
صاحب ولي أخ
ولي أهل
وال مش متوقع
يكون إن أني
فيه النهارده
وحدة كاويه
وغربه نار
ودموع بتذرف
على الخدود
وبيني بين أهلي
حدود.
وإن ال عدى علي
إستحاله اليوم
يعود......
وإل حبيته في
زماني منين
أجيبه النهارده
وإيه تفيد
كلمة ياريت
لو غنيتها
بناي وعود
ال فاكره من
زماني........)
11/4/2023
(ترنيمات وخواطر. بقلم..........)
(شاعر العاميه خيرى حسنى...)


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق